diumenge, 25 de desembre del 2011

PER QUÈ BON NADAL?

Sempre m'ha semblat curiós que determinades persones em desitgin un bon Nadal. Sovint, quan diuen "Nadal" es refereixen al conjunt de festivitats o vacances que acaba amb l'arribada dels reis (potser no, però no he rebut -per sort o desgràcia- ensenyaments amplis sobre la litúrgia cristiana/catòlica), mes jo ara parlo de la gent que, arribat el dia 25 de desembre, es preocupen d'escriure't o fins i tot trucar-te per dir-te "Bon Nadal". 


Què celebrem durant la nit i el dia de Nadal? No ens enganyem, l'arribada de Jesucrist a la terra. Ara clar, tot queda molt difuminat i ningú s'hi fixa, però jo trobo que cal buscar el fons de la cultura. Em sembla perfecte que la gent que de debò viu la fe cristiana celebri aquesta festivitat i desitgi amb els seus propers un bon aniversari al fill de Jahvé. Però és coherent que una persona que no s'empassa cap dels dogmes de la cristiandat feliciti d'aquesta forma el Nadal? Fins i tot ho fa gent crítica amb l'Església que s'auto anomena progressista, laica o atea. El que diem parla de nosaltres, potser alguns haurien de fer una reflexió.

Una altra cosa que no puc veure amb gaires bons ulls són els comentaris de l'estil "ara que ve Nadal s'ha de ser solidari". Crítica segurament molt repetida, però és que la resta de l'any no s'ha de donar als qui menys tenen? Sí, totes les persones es mereixen les mateixes oportunitats, així com tots els nens es mereixen un regal dins del context dels Reis Mags (per cert, cap família pot optar a passar d'aquesta tradició, ja que condemnaria la seva descendència a ser l'ovella negra de la classe). Moltes vegades sona com: "Mira, ara som solidaris i així tindrem la consciència tranquil·la durant un any més". Hipocresia. I va més enllà, perquè en teoria, un bon cristià hauria d'estar donant caritat sempre, però res, ho fem al Nadal i gràcies.

Més, els llums de Nadal. Què aporten? Consum elèctric i consum a les botigues. Sempre he sentit que els comerciants els promouen per atreure clients desesperats per trobar el regal adequat. Tothom parlant de crisi, però els carrers ben lluents. I tots els Santa Claus penjant al balcó? Símbols post Coca Cola, com apuntava un amic meu. Aquest futur historiador o erudit també em va fer veure que molts símbols no pertanyen ni tan sols a la nostra tradició, i són la representació d'una brutal aculturació.

Com em va dir una professora d'humanitats, renunciar a la religió no ha de comportar renunciar a les vacances dels treballadors. D'acord que és un bon moment per ajuntar-se, donar-se regals, menjar molt i jugar al trivial o qualsevol altre costum familiar, però en realitat sempre és un bon moment per fer aquestes coses, igual que la cosa de ser solidaris. 

Tot aquesta festa és per un motiu religiós i dogmàtic, no ho oblidis. I si no tinc raó me la tallo i em faig monja. 

4 comentaris:

  1. La història de sempre... si jo ja ho dic... a prendre pel sac! Però després no vas a dinar amb l'àvia i se't cau el pel... Que farem per canviar-ho?

    ResponElimina
  2. Tens raó en moltes coses però...

    Últimament veig una tendència en deslligar-nos de tot el que és religiós. I és cert, un Estat, en el meu entendre ha de deslligar-se'n però ha arribat un punt en què és malaltís la manera en que necessitem cridar a tort i a dret que la religió no va amb nosaltres...

    El món occidental, i en concret la història catalana, no ens enganyem, ha anat sempre al costat del cristianisme. La nostra tradició parteix de moltes coses i una de molt important és la religió catòlica. És doncs una tradició del nostre país i de les nostres famílies i no és censurable si sabem adaptar-ho als nostres temps. El Nadal doncs és un moment on les famílies es reuneixen ja sigui per celebrar el naixement de Jesús com per estar al costat de les persones a qui estimem i no per això és incoherent ni contradictori... Simplement adaptem la tradició a la actualitat. No veig malament que les famílies es reuneixin aquest dia, la tradició ens ha portat aquí i poc a poc es va configurant en els temps que venen...

    Cantem cançons de Nadal molt properes a la religió i no per això les deixarem de cantar per coherència... Amb els segles que han passat ja no es tracta d'un valor cristià (la gent que hi creu sí) sinó en un valor de la tradició del nostre país i és per això que no crec que entrem en un conflicte dins nostre quan ens reunim un dia en què els cristians celebren el naixement de Jesús ja que ara té un sentit diferent en moltes llars.

    Quan vulguis en discutim que per aquí costa una mica explicar-se.

    Bona nit

    ResponElimina
  3. Bon dia

    Jo penso que la religió ha tingut un paper preponderant en la societat fins fa ben poc, si és que no el té encara, i que els individus tenen tot el dret a deslligar-se'n tant com vulguin i a reivindicar la seva laïcitat sempre des d'un punt de vista crític però tolerant.

    Jo no he censurat el Nadal i em semblaria malament que algú ho fes, és una festivitat que no fa mal a ningú. Està clar que la religió
    és dels modeladors més importants de la cultura, com la llengua. Ara bé, potser discrepo amb el teu punt de vista sobre la tradició. Que sigui tradició del nostre país no el legitima. Ja saps que m'agrada ser crític amb tot el que hi ha per
    aquí, i si hi ha alguna cosa que no m'agrada m'és igual que formi part de la meva cultura, com també em seria igual si fos de la meva família, per exemple.

    A mi em sembla perfecte que ens trobem amb les famílies, que fem germanor o que qui ho vulgui, celebri el naixement de Jesúcrist, però acceptem que fem això per una causa lligada a la religió, per bé que aquest sentit es vagi difuminant.
    El que em sembla incoherent és que gent feliciti el Nadal com a dia 25, potser no saben exactament què feliciten. Tu el felicites? Jo puc dir bones festes, bon any o fins i tot bon Nadal parlant com a conjunt (cosa que si ho dius específicament el 25, perds el significat que li estem intentant donar).

    A mi el Nadal m'agrada, però no puc evitar avergonyir-me quan m'hi fixo i veig que la gran majoria de coses que celebrem siguin per motius religiosos.

    ResponElimina
  4. Quina putada això de nèixer en una societat ja establerta eh... Com molaria poder crear-la des de 0 tu, un cop ja es tenen uns certs coneixements, clar...

    ResponElimina